Card sorting: verschil tussen versies

Uit HBO-i-methoden-toolkit
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '== Algemene informatie == === Naam van de methode === Card sorting === Onderzoeksruimte/strategie === Veld === Fase in methodisch werken === Plan === Doel van d...')
 
(Korte beschrijving werkwijze)
 
Regel 16: Regel 16:
  
 
=== Korte beschrijving werkwijze ===
 
=== Korte beschrijving werkwijze ===
- Soort en vorm van de vraag: vraag naar mentale modellen van gebruikers  
+
* Soort en vorm van de vraag: vraag naar mentale modellen van gebruikers  
  
- Waar komt de informatie vandaan: gebruikers  
+
* Waar komt de informatie vandaan: gebruikers  
  
- Hoe wordt de informatie verzameld: gebruikers worden in paren uitgenodigd en krijgen kaartjes  en de opdracht om deze te sorteren in voor hen belangrijke categorieën.  
+
* Hoe wordt de informatie verzameld: gebruikers worden in paren uitgenodigd en krijgen kaartjes  en de opdracht om deze te sorteren in voor hen belangrijke categorieën.  
  
- Hoe wordt de informatie verwerkt: de clusters die gebruikers maken worden bekeken en ook het gesprek dat gebruikers voeren  geeft informatie over de categorieën die gebruikers hanteren voor de informatie.  
+
* Hoe wordt de informatie verwerkt: de clusters die gebruikers maken worden bekeken en ook het gesprek dat gebruikers voeren  geeft informatie over de categorieën die gebruikers hanteren voor de informatie.  
  
- Welke vorm heeft de uitkomst: gecategoriseerde begrippen.  
+
* Welke vorm heeft de uitkomst: gecategoriseerde begrippen.  
  
- Hoe wordt de uitkomst geëvalueerd: Als de gevonden categorieën zijn verwerkt in een product, kan met (bij voorkeur dezelfde) gebruikers worden getest of de gekozen indeling aansluit bij hun voorkeur.
+
* Hoe wordt de uitkomst geëvalueerd: Als de gevonden categorieën zijn verwerkt in een product, kan met (bij voorkeur dezelfde) gebruikers worden getest of de gekozen indeling aansluit bij hun voorkeur.
  
 
=== Kwaliteit en pragmatiek ===
 
=== Kwaliteit en pragmatiek ===

Huidige versie van 27 feb 2015 om 17:06

Algemene informatie

Naam van de methode

Card sorting

Onderzoeksruimte/strategie

Veld

Fase in methodisch werken

Plan

Doel van de methode

Achterhalen op welke manier gebruikers concepten organiseren (bijvoorbeeld voor de structuur van een website).

Uitvoering van de methode

Korte beschrijving werkwijze

  • Soort en vorm van de vraag: vraag naar mentale modellen van gebruikers
  • Waar komt de informatie vandaan: gebruikers
  • Hoe wordt de informatie verzameld: gebruikers worden in paren uitgenodigd en krijgen kaartjes en de opdracht om deze te sorteren in voor hen belangrijke categorieën.
  • Hoe wordt de informatie verwerkt: de clusters die gebruikers maken worden bekeken en ook het gesprek dat gebruikers voeren geeft informatie over de categorieën die gebruikers hanteren voor de informatie.
  • Welke vorm heeft de uitkomst: gecategoriseerde begrippen.
  • Hoe wordt de uitkomst geëvalueerd: Als de gevonden categorieën zijn verwerkt in een product, kan met (bij voorkeur dezelfde) gebruikers worden getest of de gekozen indeling aansluit bij hun voorkeur.

Kwaliteit en pragmatiek

Relevantie wordt bereikt door een representatief sample van gebruikers te nemen, Overzicht wordt bereikt door de gebruikers voldoende brede opdrachten te geven.

Door de gekozen kaartjes kan deze methode heel gerichte informatie (zekerheid ) blootleggen.

Tijdsduur

½ dag

Overige aandachtspunten

Meer informatie?

Verwant met

Interview, Usability test

Combineren met

Interview, Usability test, Prototyping

Bronnen

Martin B., Hanington,B. (2012). Universele Ontwerpmethoden. P26.

Spencer D. (2009). Card Sorting, Designing Usable Categories. New York, Rosenfeld Media. 2009.